دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

صفری سهم ایران از صادرات و کریدورهای تجاری را تا بیش از سه برابر

تهران – ایرنا – معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: اگر مدیریت واحدی برای تصمیم گیری در مرزها وجود داشته باشد می‌توان سهم ایران از صادرات و کریدورهای تجاری را تا بیش از سه برابر افزایش داد.


به گزارش روز دوشنبه خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با دو دستور کار «مشکلات امور مناطق مرزی» و «اخرین وضعیت همکاری اقتصادی با چین» به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور اعضای ستاد مرکب از معاونان اقتصادی دستگاه‌های ذیربط برگزارشد.


صفری در این نشست مدیریت واحد مرزی را برای افزایش صادرات و واردات و صدور خدمات مهندسی به کشورهای همسایه را بسیار با اهمیت دانست و افزود: اگر مدیریت واحدی برای تصمیم گیری در مرزها وجود داشته باشد می‌توان سهم ایران از صادرات و کریدورهای تجاری را تا بیش از سه برابر افزایش داد.


حاضران در این جلسه در خصوص چالش های مدیریت مرزها و عدم تصمیم گیری واحد در این حوزه بحث و راهکارها و پیشنهادات خود را ارائه کردند.


در ادامه این نشست در خصوص فرایندهای اجرایی قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین صحبت شد و توضیحاتی در خصوص طرح های تصویب شده به اطلاع نمایندگان دستگاه‌ها رسید.  


 خاطر نشان می‌شود رشد توسعه صادرات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران به چین در این مدت چشمگیر بوده است و پیش بینی می شود به زودی به رقم یک میلیارد دلار برسد. بازار چین به محصولات دریایی از جمله آبزیان احتیاج دارد و فرصت خوبی برای صادرات محصولات پروتئینی دریایی به چین فراهم شده است.


در خصوص محصولات کشاورزی نیز با هماهنگی های صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی، دیپلماسی کشاورزی شکل گرفته است و اخذ مجوز صادرات میوه هایی چون سیب، کیوی و پرتقال به کشور چین در حال انجام است که می تواند سودآوری اقتصادی چشمگیری را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد.


دیدگاهتان را بنویسید