تعمیر اسانسور ها قدیمی
تعمیر اسانسور ها قدیمی
سانسورهای قدیمی، درست مثل پدربزرگها و مادربزرگهای ما، پر از داستان و خاطرهاند. این سازههای مکانیکی که سالها با صلابت و وقار، ساکنین ساختمانها را بین طبقات جابهجا کردهاند، حالا دیگر سن و سالی از آنها گذشته و گاهی اوقات، نشانههایی از خستگی و فرسودگی را بروز میدهند. اما آیا این به معنای پایان عمر آنهاست؟
تعمیر آسانسور های قدیمی نهتنها امکانپذیر است، بلکه در بسیاری از موارد، بهصرفهتر و منطقیتر از جایگزینی آنها با آسانسورهای جدید است.
اما تعمیر آسانسور های قدیمی کار هر کسی نیست. این کار، ظرافتها و پیچیدگیهای خاص خودش را دارد که فقط از عهده متخصصان کارکشته و باتجربه برمیآید. متخصصانی که هم دانش فنی کافی را داشته باشند و هم با عشق و علاقه، به احیای این سازههای ارزشمند بپردازند.
عیبیابی آسانسورهای قدیمی: اولین گام در تعمیر
- بررسی ظاهری: ابتدا باید تمام اجزای آسانسور، از کابین و موتورخانه گرفته تا ریلها و سیمبکسلها، بهدقت بررسی شوند تا هرگونه آسیبدیدگی، فرسودگی یا خوردگی شناسایی شود.
- بررسی عملکرد: سپس باید عملکرد آسانسور در حالتهای مختلف، مانند حرکت بین طبقات، باز و بسته شدن دربها، و عملکرد سیستمهای ایمنی، تست شود.
- بررسی سیستمهای الکتریکی: در این مرحله، باید تمام سیمکشیها، تابلو فرمان، و سایر تجهیزات الکتریکی آسانسور، بهدقت بررسی و تست شوند.
- بررسی سیستمهای مکانیکی: در نهایت، باید عملکرد تمام اجزای مکانیکی آسانسور، مانند موتور، گیربکس، ترمزها، و سیستم تعلیق، بهدقت بررسی شود.
نشانههای رایج خرابی در آسانسورهای قدیمی:
- سروصدای غیرعادی: شنیدن صداهای غیرمعمول هنگام حرکت آسانسور، میتواند نشانهای از وجود مشکل در موتور، گیربکس، ریلها، یا سایر اجزای مکانیکی باشد.
- لرزش بیش از حد: لرزش غیرطبیعی کابین هنگام حرکت، میتواند ناشی از فرسودگی ریلها، بلبرینگها، یا سیستم تعلیق باشد.
- توقفهای ناگهانی: توقفهای ناگهانی و غیرمنتظره آسانسور، میتواند به دلیل مشکلات برقی، خرابی ترمزها، یا نقص در سیستم کنترل باشد.
- عملکرد نامناسب دربها: باز و بسته نشدن کامل دربها، یا گیرکردن آنها، میتواند ناشی از خرابی موتور درب، سنسورها، یا ریلهای درب باشد.
- عدم تراز شدن کابین با طبقات: اگر کابین آسانسور در سطح همتراز با طبقات توقف نکند، میتواند به دلیل مشکل در سیستم ترمز، سنسورها، یا تنظیمات سیستم کنترل باشد.
نگهداری پیشگیرانه: راز طول عمر آسانسورهای قدیمی
- بازدیدهای دورهای: یک متخصص باید بهصورت دورهای (مثلاً ماهیانه یا فصلی) تمام اجزای آسانسور را بررسی و تست کند.
- روغنکاری و روانکاری: تمام قطعات متحرک آسانسور، مانند موتور، گیربکس، ریلها، و قرقرهها، باید بهطور منظم روغنکاری و روانکاری شوند.
- تنظیم و کالیبراسیون: سیستمهای مکانیکی و الکتریکی آسانسور، باید بهطور دورهای تنظیم و کالیبره شوند تا عملکرد بهینه و ایمنی داشته باشند.
- تعویض قطعات فرسوده: قطعاتی که دچار فرسودگی یا خوردگی شدهاند، باید بهموقع تعویض شوند تا از بروز مشکلات جدیتر جلوگیری شود.
- تمیزکاری: کابین، موتورخانه، و سایر بخشهای آسانسور، باید بهطور منظم تمیز شوند تا از تجمع گردوغبار و آلودگی جلوگیری شود.
مهمترین قطعاتی که معمولاً در آسانسورهای قدیمی نیاز به تعویض دارند:
- سیمبکسلها: سیمبکسلها، وظیفه حمل کابین و وزنههای تعادل را بر عهده دارند و بهمرورزمان، دچار فرسودگی و خوردگی میشوند. تعویض بهموقع سیمبکسلها، برای حفظ ایمنی آسانسور، حیاتی است.
- کفشکها: کفشکها، قطعاتی هستند که کابین و وزنههای تعادل را روی ریلها هدایت میکنند و بهمرورزمان، ساییده میشوند.
- بلبرینگها: بلبرینگها، در موتور، گیربکس، قرقرهها و سایر قطعات متحرک آسانسور استفاده میشوند و بهمرورزمان، فرسوده و خراب میشوند.
- لنتهای ترمز: لنتهای ترمز، وظیفه توقف کابین را بر عهده دارند و بهمرورزمان، ساییده میشوند و قدرت ترمزگیری آنها کاهش مییابد.
- قطعات الکتریکی: قطعات الکتریکی، مانند کنتاکتورها، رلهها، و سنسورها، نیز ممکن است بهمرورزمان خراب شوند و نیاز به تعویض داشته باشند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع آسانسور و بالابر و مشاوره در زمینه انتخاب و نصب این تجهیزات میتوانید به وبسایت شرکتهای معتبر مانند تمکین فولاد آسانبر مراجعه و همچنین میتوانید برای اطلاعات بیشتر لینک ویکی پدیا آسانسور را مطالعه فرمایید.