آموزش صداسازی سنتی و پاپ و تکنیک های آنها
آموزش صداسازی سنتی و پاپ و تکنیک های آنها
خوانندگی رویای بسیاری از افراد به ویژه قشر نوجوان و جوان است به همین جهت، این مطلب از وبسایت گوش نوازان را اختصاص به نکات علم صداسازی و تاثیر آن بر مهارت خوانندگی دادهایم تا بتوانید در رمزگشایی استعداد خود موفق ظاهر شوید. هنر موسیقی جاده بی انتهای است که میبایست مبانی و مفاهیم اولیه به ویژه در زمینه آموزش صداسازی را آموخت تا بدون چالش پله های موفقیت را پیمود و جلوی بدیعی از استعداد نبوغ خوانندگی را به نمایش گذاشت.
اهمیت شناخت آموزش صداسازی استاندارد
موسیقی اقیانوس بی انتهایی است که سبک های مختلف آوازخوانی در بین هنرمندان خواننده متداول است. یکی از نگرش های رایج اما غلط در بین اهل فن، وابستگی مطلق آموزش صدا به سبک موسیقی است به طوری که برای عرضه هنر وجودی در سبک آواز سنتی و یا قطعات پاپ نیاز به یادگیری صدا سازی از طریق روش های متمایز است اما حال خوشبختانه اساتید سرنخ های آموزشی را به گونهای واکاوی کرده اند تا هنرجویانی تازه کار نیز بدانند بین صداسازی نوین و آموزش غلط برخی افراد، تفاوت بسیاری وجود دارد.
زمان میتوان شاهد صدای غنی و روح نواز نغمه های یک خواننده در حین آواز خوانی بود که فرد بتواند ذوق و توانمندی های درونی را با استفاده از امکانات صوتی بدن خویش به تصویر بکشد و همچنین عیار هنر درونی را با تجربه دلنشینی که از طریق سرمایه گذاری آموزشی بر سبک مربوطه کسب کرده است، نشان دهد.
بسیاری معتقدند صداسازی نمایش بیرونی عملکرد اولیه است به همین دلیل نیاز است افراد با شکستن مرزهای درونی، آگاهی نسبت به بدن که در واقع یک موهبت ارزنده نیز هست را کسب کنند.
به یاد داشته باشید تنها شناخت بر جغرافیا امکانات صوتی بدن، کافی نیست بلکه می بایست با تمرکز بر دانش و تجربه، پشتیبانی قدرتمندی از استعداد درونی داشت تا کارایی خیرهکنندهای را به نمایش گذاشت.
زمانی فرد لقب یک خواننده حرفه ای و صاحب سبک را می گیرد که بتواند اجرای فاخری را نیز به تصویر بکشاند. صداسازی در واقعی مقدمهای است تا تاکتیک های مهیج را آموخت و هنر وجودی را با کنترل بر مهارت های ذاتی بدون رنج و سختی کشف کرد. ارتقای کنترل و رهایی صدا، می تواند اوج مهارت و تبلور روح هنری نیز باشد.
برای یادگیری عمقی و قدم به قدم تکنیک های صداسازی، دوره ی آموزشی صداسازی و پرورش صدا در مجموعه ی خنیاگر را تماشا کنید.
تفاوت وجودی نوازندگی و خوانندگی
موسیقی جاده بی انتهایی است که علاقمندان به نوازندگی سازهای مختلف و خوانندگی، علیرغم وجوه مشترک برای نمایش توانمندی، تفاوتهایی نیز دارند. نوازندگان آلات موسیقی با تسلط بر زیر و بم تکنیک ها و مفاهیم میتوانند نغمه های آوایی شگفتانگیزی را تولید کنند که همنشین همیشگی شنوندگان شود اما هنرمندان آواز خوان علاوه بر پیمودن این گام های آموزشی نیاز است همواره ساز درونی خود را کوک نمایند در غیر این صورت سرمایه گذاری بر صدا و استعداد چنگی به دل نخواهد زد، بی جهت نیست که افراد بسیاری که سودای خوانندگی در سر داشتند نتوانستند پیشرفت قابل ملاحظهای کسب کنند و حال علیرغم انس و الفت، خوانندگی حرفه ای به عنوان یک تفریح معمولی انتخاب شده است.
اهمیت آموزش اصولی آوازخوانی و تسلط بر صداسازی
موسیقی در رگ و خون مردمان ایرانی جاری است، بسیاری مایلند با رمزگشایی از استعداد خوانندگی خود و تولید قطعات فاخر، نگاه ها را جلب کنند. دنبال کردن آموزشات غیرعلمی که چندان پشتوانه محکمی ندارند میتواند به عنوان بنبست آموزشی مطرح باشد حتی اگر این اطلاعات، سینه به سینه از اساتید منتقل شده باشد، بنابراین اگر می خواهید این محدودیت ها را پشت سر بگذارید و بدون آشفتگی و اندوه، لذت واضحی از ذوق و توانمندی خود را شاهد باشید، نیاز است آموزش های صحیح و اصولی را پیگیری کنید تا همچون پیشکسوتان چیرهدست و ماهر در سبک موسیقی خود، شاهکار آوایی را به یادگار بگذارید.
فرآیند صداسازی چگونه آغاز میشود
حالا اگه با اهمیت علم صداسازی آشنا شده اید، شاید مایل باشید که گام های آموزشی خود را درست بردارید تا اسیر وضعیت آشفته موسیقی که حال جولان گاه افراد بی نام و نشان شده است نشوید، اما باید بپذیرید که زمانی این هدف میسر میشود که تمامی اصول رعایت گردند در غیر این صورت، دست یافتن به محدوده های صوتی تبدیل به رویایی دست نیافتنی خواهد شد.
حتماً شما نیز در اطرافتان، افراد تازه کار که در حال پیمودن الفبای آموزشی آواز هستند را دیدهاید که نمیتوانند حتی در منطقه بم نیز صدای خود را رها کنند و با پیش رفتن به سمت های بالاتر نت، نه تنها آوازی دلنشین به گوش نمی رسد بلکه یاد آور صدای نعره و عربده کشی نیز هست.
این رفتار غلط می تواند پیامدهای جبران ناپذیری را به ارمغان آورد، کمترین نتیجه آن آسیب به تارهای صوتی است بطوری که هنرجو، رفته رفته سرخورده و ملول آموزش را رها می کند.
راهکار درست و تاثیرگذار برای صداسازی چیست
اگر از هنرجویان که چنین رفتاری را به نمایش بگذارند بپرسید، در زمان گام برداشتن به سوی نت های بالا چه فرآیندی رخ می دهد، حتماً اشارهای به تنش و انقباض می کنند که رهایی از این چالش بدون فریاد زدن ممکن نیست. متاسفانه طراوت آوایی و گفتار طبیعی نیز تحت تاثیر قرار میگیرد به طوری که وضعیت آشفته از اصوات نازک و ضعیف از نظر رنگ و رزونانس پدید می آید.
هنرمندان برجسته که رزومه درخشانی با اجرای قطعات فاخر برجای گذاشته اند، همواره به هنرجویان مبتدی توصیه می کنند که از انقباض و فشار بر صدای نازک بپرهیزند، با تمرین و ممارست می توان این جاده بی انتها را سریعتر پیمود و ترکیبی از رنگ های دیگر را با صدای سر ادغام کرد، این کار لذت واضحی را به شنونده ارزانی میدارد. حال بسیاری این صدا را صدای میکس معرفی می کنند.
افت و خیزهای یکباره و فشار به تارها و حنجره می تواند همچون ویروس مخربی، هنر وجودی فرد را مدفون کند بی جهت نیست که در اغلب متدها همچون سینگینگ ساکسس، تاکید بر آرامش و ریلکس بودن شخص است تا در سایه آن ماهیچه، گلو و حنجره نیز فشاری را احساس نکنند، نتیجه این رفتار زمانی مشخص میشود که تارها در مسیر ملودی بالارونده و پایین رونده حرکتی آسوده دارند و انقباض، مانع شکوفایی کارایی نیز نمی شود.
تکنیک های موثر برای تسلط بر صداسازی
وضعیت فالستو در واقع اصطلاحی است که برای پیشگیری از باز شدن تارها به کار می رود، آواز خوان می بایست کنترل بالایی بر گفتار خویش داشته باشد تا به شکل یکنواخت، هارمونی جذابی به نمایش بگذارد که حاصل جایگزینی صدای نازک و لطیف بر صدای پرفشار قدیمی است. این اقدام به ظاهر ساده میتواند خستگی و رخوت را از تن شما با نمایش صدایی رویایی و مهیج دور کند.
تکنیک ایجاد وضعیت gn بهینه سازی را فراهم می کند، فارینکس به عنوان بخشی در قسمت پشتی حفره دهان و بینی قرار گرفته و عملکرد آن را تشدید صدا بیان می کنند, البته طراوت آوایی نیز مدیون عملکردی است که تنش را از روی ماهیچه ها و تارها برمیدارد.
اگر میخواهید تصویر بهتری نسبت به این اتفاق داشته باشید، می توانید انداختن توپ بسکتبال را در پرش سه گام در نظر بگیرید. فارینکس شرایط مهیجی را فراهم می کند تا آواز خوان، بدون چالش از تشدید و بزرگ شدن صدا و انعکاس آن لذت ببرد.
به یاد داشته باشید کسب این مهارت نیاز به زمان دارد. تمرین، پشتکار و تکرار معقولانه رمز باز کردن این گنج ارزشمند هستند. متاسفانه برخی از افراد با تعجیل و بی صبری نه تنها از شکوفایی این موهبت لذت نبرده اند بلکه حال سرخورده و ملول، اسیر بن بست های آموزشی نیز شده اند.
پیشکسوتان که کوله باری از تجربه و آثار پر بار را به دوش میکشند همواره معتقدند صدا سازی به عنوان یک علم میان رشته ای است بنابراین برای آموزش الفبای صداسازی و پیمودن پله های موفقیت نیاز است در جوار معلمانی که علم و آگاهی خوبی نسبت به آناتومی صوتی انسان دارند، تکنیک ها را آموخت در غیر این صورت فرد نه تنها در رمز گشایی از مشکلات آوایی موفق ظاهر نخواهد شد بلکه رمق و انرژی خود را صرف تمرین های بینتیجه خواهد کرد.
نکته آخر
علم صداسازی می تواند گام های آموزشی را تبدیل به نمایش استعداد و توانمند کند بنابراین اساتید مدرس آواز علاوه بر داشتن تحصیلات عالیه موسیقی می بایست خود نیز رزومه و تجربه گران بهایی داشته باشند که بیانگر سلیقه موسیقی در تربیت هنرجویان باشد.
بیاد داشته باشید داشتن استعداد ذاتی آواز خواندن و یا کسب مدارج بالای در زمینه موسیقی به تنهایی برای یک مدرس کافی نیستند که هر یک در نبود دیگری میتواند فضایی سردرگم کننده برای افراد تازه کار فراهم کند. دانش، تجربه و داشتن آثار قدرتمند از جمله پیش نیازهای تاثیر گذار برای انتخاب یک مدرس آوازخوان توانمند است.
برای مطالعه مقاله اصلی پیشنهاد می کنیم به آدرس دانلود آموزش فنون صدا سازی سنتی و پاپ مراجعه نمائید.