دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

آداب و سنن عید فطر

آداب و سنن عید فطر

تکبیر

از سنت‌های مسلمانان در روز عید فطر، تکبیر است. تکبیر در روز عید فطر، برگرفته از آیه‌ای از قرآن است و پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه، در خانه‌ها و کوچه و بازار خوانده می‌شود؛

عید فطر عید چیست؟

 

غسل

در متون اسلامی، توصیه شده است که مسلمانان در روز عید فطر و عید قربان، تن خود را در آب بشویند و غسل کنند. غسل عید، از سنت‌های مسلمانان در روز عید است و در آن فرقی بین مردان، زنان و کودکان نیست.

در روایت آمده است که، چون خواستى غسل کنى بگو: «اللَّهُمَّ إِیمَاناً بِکَ وَ تَصْدِیقاً بِکِتَابِکَ وَ اتِّبَاعَ سُنَّةِ نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‏» پس بسم الله بگو و غسل کن و، چون از غسل فارغ شدى بگو: «اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ کَفَّارَةً لِذُنُوبِی وَ طَهِّرْ دِینِی اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّی الدَّنَسَ‏»

 

احکام نماز عید فطر

آیا می‌توان نماز عید فطر را به جماعت نیت کرد؟ و در نماز باید حمد و سوره را همراه با امام جماعت بخوانیم یا خیر؟

۱- در زمان غیبت احتیاط واجب آن است که نماز عید به جماعت خوانده نشود؛ ولی به قصد رجاء اشکال ندارد و با قصد امید به ثواب جماعت؛ نیت جماعت نماید، اشکال ندارد. لیکن اگر در زمان غیبت، توسط، ولی فقیه یا کسی که از طرف او اجازه دارد نماز عید را به جماعت برگزار نماید، اشکال ندارد و نیت جماعت بدون قصد رجاء هم اشکال ندارد و صحیح است.

۲- در صورت برگزاری نماز عید با جماعت، حمد و سوره را امام می‌خواند و ماموم حمد و سوره را نمی‌خواند؛ ولی سایر ذکر‌ها از جمله دعای قنوت را ماموم هم باید بخواند.

عید فطر عید چیست؟

نماز عید فطر و قربان و نماز جمعه، از کدام نوع از واجبات است؟

در عصر حاضر نماز عید فطر و قربان واجب نیست، بلکه مستحب است، ولی نماز جمعه واجب تخییری است.

آیا در حال حاضر و بسط ید، ولی فقیه، اقامه نماز عید فطر و قربان فقط توسط، ولی فقیه و نمایندگان وی که مجاز به اقامه هستند باید انجام شود یا این که ائمه جماعات هم در مساجد و جا‌های دیگر می‌توانند اقامه نمایند؟

اقامه نماز عید برای غیر منصوبان از طرف، ولی فقیه به قصد رجا، نه به قصد ورود، اشکال ندارد اگرچه بهتر است که غیر از منصوب از طرف، ولی فقیه کسی متصدی اقامه آن نشود.

دیدگاهتان را بنویسید