دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

نوار تست قند خون چیست و کاربرد آن

نوار تست قند خون چیست و کاربرد آن

نوار تست قند خون یکی از ابزارهای اندازه گیری قند خون است. این کار با استفاده از چکاندن قطره ای کوچک از خون فرد بر روی نوار و آنالیز آن توسط دستگاه انجام می شود.

خون گیری نیز در اکثر موارد با استفاده از نوک انگشت صورت می گیرد. نوار تست قند یکی از شیوه های سریع در اندازه گیری قند خون بوده که استفاده بسیار راحت و آسانی نیز دارد. در نتیجه افرادی که نیاز دارند تا قند خون را دائم و یا به صورت مرتب اندازه بگیرند، این نوار این امکان را به آن ها خواهد داد.

سایر افراد نیز به منظور آگاهی از میزان قند خون خود می توانند با استفاده از نوار تست قند خون، به سرعت قند خون خود را اندازه بگیرند.

نحوه عملکرد

برای اندازه گیری قند خون با استفاده از این نوار کار ساده ای در پیش دارید. در گام نخست قطره ای از خون خود را بر روی نوار می چکانید. ان مقدار معمولاً بین 0.3 تا 5 میکرولیتر است که این میزان بسته به نوع دستگاه متفاوت است.

دستگاه های جدیدتر اغلب از تکنولوژی بالاتری برخوردار بوده و به میزان خون کمتری برای آزمایش نیاز دارند. سپس خون با روکش الکتروشیمایی نوار، واکنش می دهد و در نهایت توسط دستگاه میزان قند خون نمایش داده می شود.

نکات مهم در خرید نوار تست قند خون

این نوارها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن ها ویژگی ها و مشخصه های مختلفی دارند که به منظور خرید باید به آن ها توجه داشت. در ادامه قصد داریم به مهمترین و برجسته ترین آن ها اشاره کنیم.

پس اگر قصد خرید نوار مناسب و باکیفیت دارید، این بخش را ازدست ندهید!

  • سهولت در استفاده

همان گونه که اشاره شد، نوار تست قند خون، استفاده آسان و ساده ای دارد و تقریباً می توان گفت تمامی افراد با یکبار آموزش، به راحتی می توانند قند خون خود را اندازه بگیرند.

منتها بر روی برخی از دستگاه ها برای محاسبه و اندازه گیری نمونه خون، لازم است تنظیماتی را با فشردن چند دکمه انجام دهید، حال اگر تعداد استفاده شما از این نوار بالاست و یا دقت و حوصله کافی برای این کار را ندارید، از نوار تست هایی که استفاده آن ها به مراتب ساده تر است، استفاده کنید.

  • دقت نوار، کلیدی ترین عامل خرید نوار تست قند خون

هیچ تردیدی نیست که دقت اندازه گیری، مهمترین معیار خرید نوار تست قند است. بدون شک نتایج به دست آمده و اعداد نشان داده شده توسط نوار تست باید قابل اطمینان باشد. لذا سعی کنید از نمونه های باکیفیت ساخت بالا و معتبر استفاده کنید.

مشورت با پزشک و خرید از فروشگاه و مراکز قابل اطمنیان، از جمله راهکارهای مناسب برای خرید نوار با دقت مناسب است. البته درصدی از خطا تا حدی برای تمامی نوارها وجود دارد و قابل چشم پوشی است.

نتایج حاصل از آزمایشگاه دقت بسیار بالاتری دارد، لذا برای مشاهده دقت نوار تست خریداری شده، می توانید از مقایسه نتایج آزمایشگاهی که اخیراً کسب کرده اید با نمونه اندازه گیری شده خودتان توسط نوار استفاده نمایید.

  • امکانات و قابلیت های جانبی

برای اندازه گیری قند خون نیاز به قابلیت خاصی ندارید و تمامی دستگاه های نوار تست، قادر به اندازه گیری قند خون شما هستند. اما برخی از آن ها قادرند میانگین قند خون شما در بازه های زمانی چند روزه را نیز نشان دهند.

یا قادر به علامت گذاری قند خون اندازه گیری شده و مقایسه آن با عدد دیگری است. برخی از دستگاه ها نیز میزان قند خون را به صورت صوتی اعلام می کنند که این ویژگی خصوصاً برای افراد مسن و یا افرادی که بینایی ضعیف تری دارند، مناسب است.

همه این موارد از جمله ویژگی های جانبی است که بسته به نیازتان می توانید هنگام خرید در نظر داشته باشید.

  • حفظ، ذخیره سازی و انتقال اطلاعات

برخی از نوار تست های قند خون قابلیت ذخیره سازی داده ها و نتایج را دارند. این امر برای مقایسه و بررسی نتایج در بازه های زمانی چند ماهه و بلند مدت بسیار مناسب است.

همچنین امکان انتقال این اطلاعات از طریق USB به رایانه نیز در برخی نوار تست ها فراهم شده است. لذا اگر این موضوع، یعنی مشاهده اطلاعات دوره ای و حفظ اطلاعات برای درمان و یا تحقیق موردنیازتان است، هنگام خرید نوار تست قند خون به وجود این قابلیت توجه داشته باشید.

 

منبع:

تجهیزات پزشکی زیمانو

 

دیدگاهتان را بنویسید