اردانه دیزاین

آموزش های کاردانش و فنی و حرفه ای؛ متفاوت یا موازی!

به گزارش اردانه دیزاین به نقل از روز جمعه ایرنا، ساختار آموزشی فنی و حرفه ای و کار دانش با وجود شباهت های بسیار دارای تفاوت هایی نیز هست؛ از جمله اینکه شرایط ورود به شاخه فنی و حرفه ای از کار دانش دشوارتر و دروس فنی و حرفه ای مشکل تر از کار دانش است، در مقابل، دانش آموزان کاردانش باید دروس عملی و ساعات کارگاهی بیشتری بگذرانند و رشته های شاخه کار دانش متنوع تر از فنی و حرفه ای است.
برای حضور دانش آموزان فنی و حرفه ای در مدرسه، ساعتهای بیشتری درنظر گرفته شده و دانش آموزان فنی و حرفه ای برخی از دروس را که دانش آموزان کار دانش از گذراندن آن معاف هستند را باید بگذرانند.
درباره آینده شغلی دانش آموزان (هنرجویان) هنرستان های کار دانش و فنی حرفه ای نیز باید گفت که محتوای درسی و آموزشی گروه اول بر اساس آماده کردن دانش آموزان برای بازار کار بعد از فراغت از دوران دیپلم است اما در گروه دوم، آن دسته از دانش آموزانی قرار دارند که با اولویت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و دانشگاه به این شاخه روی می آورند.

** هدف از ایجاد کار دانش و فنی و حرفه ای تربیت نیروی کار ماهر
هدف از تاسیس دو سیستم آموزشی «کار دانش» و «فنی و حرفه ای» تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار است و هر دو سیستم از این لحاظ یکسان هستند اما تفاوت آنها در متولیان برگزاری است.
دوره های «کار دانش» توسط وزارت آموزش و پرورش و با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان یکی از دوره های رسمی آموزش متوسطه برگزار می شود و دوره های «فنی و حرفه ای» توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت مستقل اجرا می شود و فارغ التحصیلان هر دو دوره، دیپلم متوسطه دریافت می کنند و امکان ادامه تحصیل خواهند داشت.
با وجود امکانات دانشگاه جامع علمی کاربردی، دوره های کاردانی پیوسته دانشگاه های فنی دولتی و آزاد و همچنین دانشگاه پیام نور، دانش آموختگان «کار دانش» و «فنی و حرفه ای»، هر دو می توانند بعد از احراز شرایط لازم، وارد دوره های کاردانی (فوق دیپلم) یکی از این دانشگاه ها شوند و در صورت علاقه و احراز شرایط ، امکان ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی برای آنها فراهم است.
فارغ التحصیلان هر دو دوره «کار دانش» و «فنی و حرفه ای» می توانند بعد از اتمام دوره متوسطه با شرکت در امتحانات تغییر شاخه و کسب نمره قبولی، وارد دوره های پیش دانشگاهی ریاضی، تجربی، انسانی و هنر شوند.

** شاخه فنی و حرفه ای
آموزش های فنی و حرفه ای در ایران سابقه ۹۰ ساله دارد، اولین آموزش های غیر رسمی به سال ۱۲۸۰ باز می گردد، زمانی که کارگران ایرانی زیر دست کارگران انگلیسی و هندی برای استخراج و بهره برداری از منابع نفت در جنوب کار می کردند و از آنها کارهای فنی یاد می گرفتند که روش یادگیری آنها روش استاد و شاگردی بود.
نظام رسمی فنی و حرفه ای با احداث مدرسه ایران و آلمان در سال ۱۲۸۶ و آموزش دو رشته فلزکاری و درودگری در تهران شکل گرفت اما با شروع جنگ جهانی اول موسسه آموزش فنی و حرفه ای در سال ۱۲۹۶ تعطیل شد.
امروزه با گسترش صنعت و تکنولوژی، مراکز تولیدی، صنعتی و خدماتی نیازمند نیروی انسانی متخصص است به همین دلیل آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان عامل مهم تربیت این نیروها مورد توجه قرار دارند.
شاخه فنی و حرفه ای اهدافی همچون اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و پرورش کمالات و فضایل اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی، شناخت بهتر استعدادها و علاقه دانش آموزان و ایجاد زمینه مناسب برای هدایت آنان به سمت اشتغال مفید و احراز آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های علمی کابردی (تکنولوژی) را دنبال می کند.
ساختار رشته های فنی و حرفه ای بر سه زمینه صنعت، خدمات و کشاورزی پایه گذاری شده و هر زمینه دارای چند دسته است.
۵۸ واحد از درس های این شاخه در همه رشته ها به صورت مشترک ارائه می شود و درس های اختصاصی برای هر رشته حدود ۳۹ واحد است.
اکنون رشته های زمینه صنعت شامل مکانیک خودرو، تاسیسات، نقشه کشی عمومی، صنایع فلزی، ساخت و تولید، صنایع چوب و کاغذ، الکترونیک، الکتروتکنیک، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی، متالورژی، ساختمان، نقشه برداری، سرامیک، رشته های زمینه خدمات شامل نقشه کشی معماری، نقاشی، گرافیک، کودک یاری، مدیریت خانواده، تربیت بدنی، کامپیوتر، طراحی و دوخت، حسابداری بازرگانی، نمایش، سینما، صنایع دستی و پویانمایی (انیمیشن) و رشته های زمینه کشاورزی شامل امور زراعی و باغی، امور دامی، ماشین های کشاورزی و صنایع غذایی است.
از آنجا که آموزش های فنی و حرفه ای، فرد را برای احراز مشاغل فنی و حرفه ای آماده می کند و کارایی او را در انجام چنین مشاغلی افزایش می دهد، برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف فنی و حرفه ای به دلیل فعالیت در کارگاه های مختلف و آشنایی با دستگاه ها و ابزار آلات فنی و صنعتی و نحوه استفاده از آنها زمینه کاریابی و اشتغال بیش از سایر رشته ها است و این فارغ التحصیلان می توانند با فعالیت در کارخانجات تولیدی و مراکز خدماتی، شرکتها، ادارات و یا تاسیس کارگاه های خصوصی و تعاونی های تولیدی مشغول به کار شوند.
دانش آموزان علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته های مختلف شاخه فنی و حرفه ای پس از گذراندن سال اول متوسطه و با احراز شرایط تحصیل در شاخه فنی و حرفه ای و ضوابطی که هر ساله اعلام می شود، در صورت کسب اولویت، می توانند در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل داده و پس از دو سال ادامه تحصیل، مدرک دیپلم بگیرند و در صورت تمایل به شرکت در آزمون دوره های کاردانی پیوسته وارد آموزشکده های فنی و حرفه ای، دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی شده و در مقطع کاردانی ادامه تحصیل دهند.
پس از آن نیز امکان ادامه تحصیل در دوره های کارشناسی ناپیوسته و مقاطع بالاتر وجود دارد و فارغ التحصیلان شاخه فنی و حرفه ای می توانند در صورت تمایل برای شرکت در آزمون سراسری با گذراندن دوره پیش دانشگاهی در یکی از دروه های ریاضی، تجربی، علوم انسانی و یا هنر ادامه تحصیل دهند.

** شاخه کار دانش
کار دانش به عنوان شاخه ای از نظام آموزش متوسطه، بر اساس اهداف کلی و اصول حاکم بر این نظام و هماهنگ با آن طراحی شده است.
آموزش های کاردانش به آموزش هایی اطلاق می شود که موجبات ارتقای دانش افراد و ایجاد مهارت های لازم و به فعلیت در آوردن استعدادهای نهفته آنان را فراهم آورد تا آنها را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار مشخص آماده سازد و یا مهارت های آنها را برای انجام کاری که به آنان محول شده است تا سطح مطلوب افزایش بخشد.
این شاخه دارای سه زمینه صنعت، کشاورزی و خدمات است و هر زمینه دارای یک یا چند گروه و هر گروه دارای یک یا چند شاخه اصلی و هر رشته دارا یک یا چند رشته مهارتی است.
در تمامی رشته های مهارتی این شاخه ۵۳ واحد به درس های عمومی انتخابی و حدود ۴۳ واحد به درس های مهارتی اختصاص دارد و واحدهای آموزشی مربوط به این شاخه هنرستان کاردانش نامیده می شود.
از جمله اهدافی که برای این شاخه ترسیم شده می توان به اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی، تربیت نیروی انسانی در سطوح نیمه ماهر، ماهر و استادکاری و سرپرستی برای بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات، احراز آمادگی نسبی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های خاص علمی کاربردی، آموختن فنون و مهارت های مورد نیاز جامعه و هدایت و پرورش استعدادهای افراد به تناسب علاقه و انگیزه آنان به رشته ها و حرف و مشاغل اشاره کرد.
هدف آموزش های کار و دانش، تربیت نیروی انسانی ماهر برای تصدی شغل و حرفه متناسب با نیاز بازار کار است و توانایی های مهارتی و علمی برای انجام وظایف شغلی، سه رکن را در بر دارد که در طول اجرای برنامه آموزشی به دانش آموزان آموزش داده می شود، این ارکان شامل مهارت های فنی است که توانایی انجام کار در حد استانداردهای شغلی اعلام شده از سوی دستگاه متولی بخش اشتغال همراه با رعایت نکات ایمنی و بهداشت را در بر می گیرد.
مهارت های زندگی دومین رکن است که گسترش توانایی های فکری، مهارت های تصمیم گیری، پرورش روحیه مسئولیت پذیری، نظم و برنامه ریزی در امور فردی و اجتماعی و حرفه ای و همچنین فضائل اخلاقی و بینش سیاسی را در بر می گیرد این توانایی ها در قالب درس های عمومی و تکمیل مهارت به دانش آموزان این شاخه آموزش داده می شود.
رکن سوم مهارت های یادگیری است که توانایی و مهارت لازم برای ادامه دادن یادگیری مستقل بعد از فارغ التحصیلی را در بر دارد تا فارغ التحصیلان رشته کار و دانش همیشه در حوزه تخصصی خود به روز باشند.
شاخه کار و دانش شامل رشته های متعددی است که میزان مطالب علمی و فعالیت های مهارتی آنها با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل ورود به هر یک از رشته های مهارتی با رعایت شرایط و ضوابطی همچون علاقه مند بودن به رشته های مهارتی موردنظر، تناسب استعداد دانش آموز با محتوا و سرفصل های برنامه درسی رشته مهارتی مورد علاقه (احراز نمره حد نصاب در برخی از دروس مرتبط)، وجود ظرفیت پذیرش در هنرستان های کار دانش و نیاز بازار کار صورت می گیرد و در مواردی که تقاضا برای ورود به یک رشته مهارتی بیش از ظرفیت هنرستان کاردانش باشد؛ گزینش دانش آموزان از طریق مصاحبه، آزمون ورودی و یا شرط معدل انجام می گیرد.
برنامه درسی شاخه کار و دانش برای دستیابی به صلاحیت های موردنظر، شامل حداقل ۹۶ واحد درسی است که ۳۰ تا ۴۰ درصد آن به آموزش های نظری و ۶۰ تا ۷۰ درصد آن به آموزش های عملی در کارگاه های مجهز به تجهیزات جدید و انجام طرح های کسب و کار (کارآفرینی) و کارورزی اختصاص یافته است و شامل ۴۹ واحد دروس عمومی، چهار واحد دروس انتخابی، حداقل ۲۰ و حداکثر ۴۳ واحد دروس مهارتی است.
دانش آموزانی که تمامی واحدهای درسی رشته مهارتی خود را با موفقیت به پایان برسانند از مزایایی همچون دریافت مدرک رسمی پایان تحصیلات کامل آموزش متوسطه در رشته مهارتی مربوطه از وزارت آموزش و پرورش، دریافت گواهینامه مهارت شغلی از دستگاه متولی ذیربط و دریافت گواهینامه کارورزی از وزارت کار و امور اجتماعی بهره مند می شوند.
فارغ التحصیلان شاخه کار دانش می توانند در صورت موفقیت در آزمون ورودی، در دوره های کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای آموزشکده های دولتی و دانشگاه آزاد و دوره های کاردانی ناپیوسته یا پیوسته (دانشگاه جامع علمی کاربردی) به ادامه تحصیل مشغول شوند همچنین می توانند در صورت تمایل برای شرکت در آزمون سراسری با گذراندن دوره پیش دانشگاهی در یکی از دوره های ریاضی، تجربی، علوم انسانی یا هنر ادامه تحصیل دهند.
فارغ التحصیلان دوره های کاردانی می توانند در صورت تمایل بعد از اتمام دوره کاردانی با موفقیت در آزمون ورودی دوره های کارشناسی ناپیوسته شرکت کرده و نیز در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند.
دو شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای شاید به دلیل تبلیغات کمتر درباره هر یک از آنها مغفول واقع شده اند و دانش آموزان و آحاد جامعه اطلاعات کمی درباره کارکرد و آینده شغلی این دو شاخه تحصیلی دارند و از تفاوت ها و یا شباهت های این دو، کم و بیش بی اطلاعند و صرفا بر اساس آنچه که توسط مشاوران و والدین به هنگام انتخاب رشته پیشنهاد می شود، دانش آموزان یکی از این دو شاخه را انتخاب می کنند.
اکنون این سوال در میان صاحبنظران و اهل فن مطرح است که اگر دو شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای در یک راستا و با یک هدف مشخص به سمت افزایش آموزش های مهارتی حرکت می کنند، چه نیازی به هر دو شاخه است و چه بسا هر یک از این شاخه ها بتواند نیاز دانش آموزان و بازار کار را تامین کند.

** ارائه آموزش های مهارتی با مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و دستگاه های مختلف انجام می شود
مدیرکل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش درباره انتقاداتی که به موازی کاری فعالیتهای کاردانش و فنی و حرفه ای وارد می شود، به خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: هر آنچه اکنون در زمینه آموزش های مهارتی رسمی در آموزش و پرورش در حال انجام است منطبق با مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و دستگاه های اجرایی مختلف است که پس از امضای ریاست جمهوری ابلاغ شده و قابلیت عملیاتی شدن پیدا می کند.
سید مصطفی آذرکیش اضافه کرد: شاخه کار دانش علاوه بر مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، دارای آیین نامه همکاری دستگاه های اجرایی با موسسات تولیدی و خدماتی است که سال ۱۳۷۱ در هیات وزیران تصویب شد.
وی بیان کرد: شاخه های فنی و حرفه ای و کار دانش به لحاظ ساختاری و محتوایی با هم متفاوت هستند و هر گونه تغییر و اصلاح در این نظام آموزشی جزء سیاست های کلان است که باید متناسب با پیشرفت تکنولوژی و نیازهای جامعه اعمال شود.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش عملکرد شاخه کار دانش را به دلیل پوشش صد در صدی مهارت آموزی در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق محروم مطلوب ارزیابی کرد و افزود: آموزش های کار دانش توانسته است با تعدد و تنوع رشته ها به نیازهای ملی، منطقه ای و بومی پاسخ داده و با مشارکت دستگاه های اجرایی، استانداردهای مهارتهای جدید و به روز را تدوین کند.
آذرکیش خاطرنشان کرد: هر گونه تغییر در محتوای برنامه درسی شاخه فنی و حرفه ای توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی صورت می گیرد و در شاخه کار دانش نیز استانداردهای مهارتی توسط دستگاه های مهارتی خارج از آموزش و پرورش طراحی می شود و متناسب بودن رشته ها با نیاز بازار کار در اولویت قرار دارد.
وی با توضیح اینکه در نظام فنی و حرفه ای، آموزش ها عمومی تر و در شاخه کار دانش، آموزش ها تخصصی تر است، تصریح کرد: به عنوان مثال در شاخه فنی و حرفه ای رشته الکترونیک داریم اما در شاخه کار دانش، رشته هایی در زمینه برق همچون برق صنعتی، برق ساختمان و نصب آسانسور تعریف شده است یا در فنی و حرفه ای رشته مکانیک خودرو و در شاخه کار دانش، برق خودرو داریم.
آذرکیش ادامه داد: در شاخه فنی و حرفه ای از آنجا که بر آموزش نظری تاکید می شود، تجهیزات خاص رشته ای تعریف شده و در هر هنرستانی که امکان استفاده تجهیزات مشترک برای شاخه کار دانش وجود داشته باشد، این کار انجام می شود.
وی به ویژگی های شاخه کار دانش اشاره کرد و با بیان اینکه دستگاه های اجرایی متولی مهارت، در فرآیند آموزشی این شاخه تحصیلی مشارکت دارند، گفت: فرآیند آموزشی شامل تدوین استاندارد مهارت، اجرای آموزش، برگزاری آزمون و صدور گواهینامه است به این معنا که هنرجویان کار دانش علاوه بر دیپلم رسمی آموزش و پرورش، گواهینامه مهارت دریافت می کنند.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس قانون صنفی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، هنرجویان پس از پایان آموزش در بیش از ۱۱۰ رشته مهارتی کار دانش برای دریافت پروانه کسب نیاز به آزمون ندارند و استاندارد و مهارت های شاخه کار دانش توسط دستگاه های متولی ارائه شده و یا مورد تایید قرار می گیرد به همین دلیل به بازار کار و اشتغال نزدیک تر است.
آذرکیش اضافه کرد: در برنامه درسی ملی، سه گروه دانش آموزان تعریف شده است؛ گروه اول دانش آموزانی هستند که پس از پایان دوره متوسطه وارد بازار کار می شوند بر همین اساس مراکز یادگیری در این آموزش ها می تواند خارج از مدرسه و با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی تشکیل شود و نیازهای منطقه ای نیز در تدوین برنامه ها لحاظ شود این دانش آموزان در سطح یک و دو مهارتی، توانایی ورود به بازار کار را بیشتر و زودتر دارند.
وی ادامه داد: گروه دوم، دانش آموزان فنی و حرفه ای سطح دو یا سه مهارتی را شامل می شود که قادر خواهند بود پس از دوره کاردانی جذب بازار کار شوند که برنامه ریزی درسی در این گروه با مشارکت آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام می شود.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: گروه سوم، دانش آموزان متوسطه در رشته های نظری هستند که باید برنامه ریزی درسی به گونه ای طراحی شود که در پایان دوره متوسطه دوم، یک مهارت را یاد بگیرند و ورود این افراد به بازار کار بعد از گذراندن دوره کارشناسی و بالاتر است.
آذرکیش اظهار کرد: در بندهای پنجم و ششم برنامه درسی ملی اشاره شده که دوره متوسطه دارای سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کار دانش است و هر یک از شاخه های این دوره دارای رشته هایی خواهند بود که تنوع آنها بر اساس نیاز جامعه، اقتضای زمان و امکان اجرا تعیین می شود.
وی ادامه داد: در شاخه نظری چهار رشته، فنی و حرفه ای ۴۱ رشته و در کار دانش ۱۶۰ رشته داریم و برای هر کدام از شاخه ها اهدافی تعیین و سیاست هایی طراحی شده که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است و این اهداف و سیاست ها با امضای رئیس جمهوری ابلاغ شده است.
وی با اشاره به اینکه اکنون ۵۵ هزار هنرجوی شاخه کار دانش در خارج از آموزش و پرورش، آموزش های مهارتی را فرا می گیرند و با کارخانجات، موسسات تولیدی و خدماتی همکاری می کنند، گفت: بر اساس آخرین آمار ۱۹۹ هزار و ۸۰۰ نفر معادل ۲۱٫۲۵ درصد دانش آموزان در شاخه کار دانش و ۱۴۶ هزار و ۷۵۰ نفر معادل ۱۵٫۷۲ در شاخه فنی و حرفه ای و در پایه دهم مشغول به تحصیل هستند که این آمار نشان می دهد در شاخه کار دانش نسبت به سال گذشته رشد چهار و دو دهم درصدی و توسعه کمی بیش از ۵۰ هزار نفر داشته ایم.
آذرکیش یادآور شد: در مجموع ۶۴۶ هزار نفر در پایه های دهم و یازدهم در چهار هزار و ۴۰۰ هنرستان شاخه کاردانش و دو هزار و ۷۰۰ هنرستان شاخه فنی و حرفه ای کشور مشغول به تحصیل هستند.

** تفکیک شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش موجب هدر رفت امکانات می شود
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اما نظر دیگری دارد، وی ضمن اینکه معتقد است این دو شاخه تحصیلی موازی کاری دارند و در یک راستا حرکت می کنند، به خبرنگار ایرنا گفت: تفکیک شاخه های فنی و حرفه ای و کار دانش موجب هدر رفت امکانات می شود، از این رو باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا فعالیت این دو شاخه هم پوشانی شده و هنرجویان از تجهیزات تمامی هنرستان ها استفاده کنند.
میرحمایت میرزاده اظهار داشت: هنگامی که در یک مکانی به نام هنرستان همه هنرجویان کنار هم هستند نمی توان آنها را به دو گروه کار دانش و فنی و حرفه ای دسته بندی کرد به عنوان مثال کارگاه مکانیک هنرجویان هر دو شاخه از دستگاه های جوش استفاده می کنند و تفاوتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: در شاخه کار دانش، دروس عملی بیشتر و در فنی و حرفه ای دروس نظری و دانشی بیشتر است اما هنگامی که هنرجویان دو شاخه وارد کارگاه های آموزشی می شوند تمامی کارها یکسان است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مساله دیگر این است که وقتی سر در یک هنرستان تابلوی کار دانش نصب شده، هنرجویان فنی و حرفه ای اجازه ورود و استفاده از امکانات آن را ندارند و عکس آن نیز صادق است و یا اینکه گاه دو هنرستان کار دانش و فنی و حرفه ای در کنار هم قرار دارند اما امکان بهره گیری از تجهیزات و وسایل یکدیگر را ندارند.
میرزاده با بیان اینکه با امکانات موجود هم می توان خدمات بهتری به هنرجویان هنرستان ها ارائه کرد، گفت: در بسیاری کشورها تفکیکی بین این دو شاخه وجود ندارد و ما هم باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا با هم پوشانی فعالیتها، هنرجویان بتوانند از امکانات تمامی هنرستان ها استفاده کنند.
وی تصریح کرد: وظیفه آموزش و پرورش، تربیت نیروی متخصص نیست بلکه رسالت اصلی آن آموزش مهارت های عمومی است و نیازی نیست که همانند دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گرایش ها و رشته های مختلف داشته باشد زیرا این امر هدر رفت امکانات است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هدف شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای، تربیت کارگر ماهر با مدرک دیپلم است و قرار نیست آموزش و پرورش مهندس متخصص تربیت کند به همین دلیل به صلاح است این هنرستان ها در هم ادغام شوند تا استفاده بهتری از امکانات موجود شود.
میرزاده با بیان اینکه در قانون برنامه ششم توسعه به مهارت‌آموزی توجه بیشتری شده است، اظهار داشت: اعتبارات در این بخش در حد ایده‌آل نیست اما همین میزان نیز به دلیل فقدان برنامه‌ریزی درست و موازی‌کاری بین سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش از بین می‌رود.
وی تصریح کرد: اعتبارات موجود می‌تواند مشکلات هر دو دستگاه را حل کند و علاوه بر موازی‌کاری، فعالیت سازمان فنی و حرفه‌ای در ساعات اداری که بسیاری از مردم و دانش‌آموزان به کار و تحصیل اشتغال دارند، باعث هدر رفت تجهیزات می‌شود.

** سخن آخر
در شرایطی که افق چشم انداز برنامه ششم توسعه برای زیر پوشش قرار دادن حداقل ۵۰ درصد دانش آموزان کشور در شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای ترسیم شده است، به نظر می رسد برای تحقق چنین امر مهمی که می تواند در رونق کسب و کار و اقتصاد کشور بسیار راهگشا باشد، باید مسئولان امر و متولیان اطلاعات دقیق تری درباره اهداف رشته های مختلف این دو شاخه در اختیار مخاطبان قرار دهند.
طرح این شبهه که دو شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای موازی کاری کرده، ممکن است موجب شود که دانش آموزان تمایل کمتری به تحصیل در یکی از این دو شاخه نشان دهند و این امر به نوعی به حاشیه راندن آموزش های مهارتی را به همراه داشته باشد و وزارت آموزش و پرورش در دستیابی به اهداف تعیین شده در زمینه پوشش آموزش های مهارتی، ناکام بگذارد.
فراهنگ**۱۸۸۳**۱۰۵۵
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر

اضافه کردن نظر

ما را دنبال کنید

شما می توانید به راحتی با ما در تماس باشید ، ما نیز از پیدا کردن دوستان جدید بسیار خوشحال میشویم.

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار